عضو کمیسیون بهداشت مجلس:

احتکار آنتی‌بیوتیک زیر سایه ضعف نظارتی وزارت بهداشت



عضو کمیسیون بهداشت مجلس: متاسفانه شاهد احتکار آنتی بیوتیک ها توسط شرکت های تامین کننده و توزیع کننده به منظور اعلام قیمت جدید و سوددهی بیشتر زیر سایه ضعف نظارت وزارت بهداشت هستیم.

    

به گزارش صبح ساحل، در چند روز گذشته شاهد کمبود دارو به خصوص داروهای سرما خوردگی کودکان در کشور هستیم؛ بر اساس شواهد در شبکه های مجازی برخی از شهرها داروهای سرماخوردگی کودکان مانند شربت آنتی بیوتیک را سهمیه بندی کرده‌اند. این در حالی است که به نقل از خبرفوری: «نجف آبادی» عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره کمبود داروی آنتی بیوتیک در بازار اظهار داشت: معمولا زمانی که قیمت دارویی افزایش می یابد شرکت های دارویی مبادرت به فروش دارو نمی کنند و داروها در کارخانجات دپو می شود تا قیمت جدید تعیین تکلیف و اعلام شود، اظهاراتی هم در مورد افزایش چندبرابری قیمت آنتی بیوتیک ها شنیده می شود و به همین دلیل تمایل و رغبت شرکت های دارویی نسبت به توزیع و فروش دارو به داروخانه ها به شدت کاهش یافته است. 

متاسفانه شاهد احتکار آنتی بیوتیک ها توسط شرکت های تامین کننده و توزیع کننده به منظور اعلام قیمت جدید و سوددهی بیشتر زیر سایه ضعف نظارت وزارت بهداشت هستیم.

رفع کمبودها تا یک هفته آینده

عین اللهی وزیر بهداشت 25 مهرماه در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: : تا یک هفته آینده با تحویل سرم و آنتی‌بیوتیک به داروخانه‌ها کمبود این دو محصول رفع خواهد شد.

وی درباره کمبود شربت آنتی بیوتیک کودکان هم خاطرنشان کرد: به دلیل مصرف بالا در فصل تابستان با کمبود سرم و در فصول پاییز و زمستان با کمبود آنتی بیوتیک مواجه هستیم که برای رفع این کمبودها پیش بینی‌های لازم انجام شده و حدود یک هفته آینده به مقدار فراوان از هر دو محصول به داروخانه‌ها تحویل خواهد شد.

وعده مسئول سازمان غذاودارو برای رفع مشکل کمبود دارو

حسین شمالی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به ایرنا گفته، با توجه به گران شدن مواد اولیه آنتی‌بیوتیک‌ها، سعی داریم با پوشش بیمه‌ای، هزینه پرداختی از جیب مردم افزایش نیابد و تا ۱۵ روز دیگر مشکل کمبود این داروها برطرف می‌شود.

کمبود آنتی بیوتیک در 30 استان کشور 

امروز رئیس کمیسیون بهداشت مجلس از تداوم کمبود سرم و آنتی بیوتیک در کشور خبر داد و بیان کرد: علیرغم تمامی پیگیری ها و برگزاری جلسات توسط کمیسیون بهداشت و اینجانب در اغلب استان‌ها با کمبود جدی دارو مواجه هستیم. در حال حاضر کودکان و افراد مسن در معرض آنفلوآنزا و سرماخوردگی قرار دارند و این بیماری‌ها در حال افزایش است اما با کمبود آنتی‌بیوتیک به ویژه برای کودکان در ۳۰ استان کشور روبرو هستیم.

حسینعلی شهریاری به خبرگزاری خانه ملت گفت: تداوم کمبود سرم در کشور، قوانین بانکی و گمرکی، شرکت‌های بیمه‌ای، کمبود مواد اولیه، طلب شرکت‌های تولید دارو، افزایش هزینه حمل و نقل و تعرفه های بازرگانی از جمله دلایل کمبودهای دارویی و سرم است.

او اظهار کرد: در تابستان و بهار سال جاری در مورد کمبود دارو تذکر دادیم و تأکید کردیم که نباید اجازه داد این کمبودها به فصول پاییز و زمستان برسد اما متاسفانه توجهی نشد.

شهریاری افزود: با دستورهای کاغذی این مشکل حل نمی‌شود و اگر در این‌ رابطه تدبیر و فکر عاجلی نشود افزایش نارضایتی‌ها را به‌ دنبال دارد و مشکل کمبود دارو نباید به مشکلات فعلی کشور افزوده شود.

  

علت کمبود آنتی‌بیوتیک کودکان

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان خراسان رضوی نیز در روزهای گذشته اظهار کرد: کمبود برخی از داروها مانند آنتی‌بیوتیک کودکان به دلیل کاهش تولید آن توسط برخی از شرکتهای دارویی رخ داده است.

به گفته نازی ناصری، به دلیل عدم مجوز افزایش قیمت داروهای آنتی‌بیوتیک، تولید این گروه از داروها برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست.

او به ایرنا گفت: بسیاری از شرکت های تولیدکننده دارو حدود چند ماه است که تولید آنتی بیوتیک‌ها را متوقف کرده اند که کمبودهای کنونی به این دلیل است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها